Noord Thailand en Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van David - WaarBenJij.nu Noord Thailand en Laos - Reisverslag uit Luang Prabang, Laos van David - WaarBenJij.nu

Noord Thailand en Laos

Blijf op de hoogte en volg David

01 Juni 2014 | Laos, Luang Prabang

Maandag 12 mei werd ik opgehaald voor een jungletocht van 3 dagen. De dagtrip vanuit Bangkok, de nachttrein, alle hostels een aantal maaltijden en deze jungle tour zaten allemaal bij het pakket dat ik mijn eerste avond in bangkok had gekocht. Uiteindelijk bleek mijn deal helemaal niet slecht en heb ik dus geen spijt van deze, toch wel overhaaste beslissing. Ik ging met twee andere jongens uit mijn hostel (Oostenrijks) een truck in en we haalden nog andere deelnemers op bij hostels in Chang Mai. Daarna zijn we naar een markt gereden buiten de stad om inkopen te doen voor de volgende dagen. Ik was natuurlijk niet zo goed voorbereid op een langer bezoek aan Azie, maar gelukkig kon ik nog snel wat dingen kopen. We zijn naar de startplaats voor de trekking gereden en hebben vanuit daar een aantal uur door de jungle en de rijstvelden gelopen. We hadden een leuke, kleine Thaise gids van 19 jaar die ons alles liet proeven wat eetbaar was en alle trucjes en plekjes liet zien die hij onderweg kende. Met alle planten kende hij wel een ander trucje en bij de rivier ving hij zo een vis met zijn blote handen. Na genoeg gelopen te hebben kwamen we bij een klein 'dorp': een aantal hutten naast een waterval, waar we de nacht zouden doorbrengen. 's Avonds leerde iedereen uit de groep elkaar wat beter kennen. We zagen enorme spinnen en aan de rand van het bos zat zelfs een wilde vogelspin. Gelukkig sliepen we in onze mosquitonetten maar voor de rest was de hut gewoon open! Het eten in het dorp was geweldig en de mensen die alles voor ons verzorgden waren erg vriendelijk. De volgende dag hebben we een lange tour gemaakt door hetelfde landschap en richting een afgelegen tempel. Uiteindelijk kwamen we weer bij hetzelfde dorp aan en waren we blij dat we weer even in de waterval konden afkoelen. Weer een erg gezellige avond en de volgende dag hoefden we gelukkig een stuk minder te lopen. We kwamen al snel op de plaats van waaruit we op olifanten reden en op bamboevlotten over de rivier naar het punt dreven waar we weer opgehaald zouden worden. Terug in Chang Mai heb ik rustig mijn was gedaan en uitgerust van de vermoeiende dagen. De dag erna, donderdag, ben ik naar een Muay Thai Boxing school gegaan om een les te nemen in Muay Thai boxing. Dat wilde ik erg graag een keer proberen. Het was supervet om een keer te doen, maar om serieus te trainen moet je wel minimaal een week (eigenlijk twee) daar blijven. Zoveel tijd wilde ik er niet voor nemen, want ik had nog grote plannen om oa nog naar Laos en Vietnam te gaan. Daarom heb ik na de sportieve middag een nieuwe tour geboekt en ben ik de volgende ochtend in de bus gestapt naar de grens met Laos. Vlak voor de grens heb ik overnacht in een dorpje waar niet zoveel te doen was. Een dag later ging ik op de slow boat de Mekong rivier op, om in twee dagen vanuit de grens tussen Thailand en Laos naar Luang Prabang te reizen. We maakten een stop in een dorpje aan de rivier en zaten verder twee dagen lang op het water, door een erg mooi, veranderend landschap. Op de boot leerde ik al snel erg veel leuke mensen kennen en de tweede dag zaten we achter in een hok gezellig te drinken met een groepje toeristen en locale mensen uit Laos. Ze hadden een aantal leguanen mee de boot op genomen die ze daar slachtten en kookten en bakten voor de lunch. Het was erg speciaal om te zien en zeker ook om te proberen, maar het vlees smaakte best lekker. In Luang Prabang zochten we met de leuke groep van de boot een hostel en uiteindelijk zijn we er drie nachten gebleven. Het is eenl euk plaatsje met mooie watervallen en tempes in de buurt. Een ochtend ben ik om 5 uur de straat op gegaan om de traditie te bekijken waarbij de monniken richting hun tempels lopen en eten ontvangen van mensen op de straat. Vanuit Luang Prabang zijn we verder gereisd naar Vang Vieng, een partyplaats aan de rivier. Behalve een partyplaats is het ook een plaatsje met een supermooie omgeving. Het zit vol met jonge backpackers en we zijn 5 dagen achter elkaar elke avond naar barren en clubs geweest. Twee dagen van de vijf zijn we overdag gaan tuben: in een band de rivier overdrijven van bar naar bar. Dat was echt heel leuk en ook erg mooi. Op maandag 26 mei ben ik weggegaan uit Vang Vieng, richting de hoofdstad: Vientiane. Daar is blijkbaar niet zoveel te doen, maar ik moest een visum gaan regelen voor Vietnam en ik was moe van de dagen in Vang Vieng. Deze dagen in combinatie met het warme weer, het andere eten en de lange reis die ik er al op heb zitten bleken toen toch wat zwaarder dan ik dacht. Ik voelde me een aantal dagen niet zo goed, kon moeilijk eten en ik had niet zoveel zin om dingen te ondernemen. Ik moest toch op mijn visum en vlucht wachten en daarom heb ik een aantal dagen de tijd genomen om goed bij te komen. Op vrijdag ben ik naar Hanoi gevlogen. Hopelijk wacht ik met mijn volgende verslag niet weer een maand... dan ga ik volgende keer vanuit Hanoi weer verder!

• 01 Juni 2014 - 23:03

Barbara Vermeulen:

Een boeiend verslag en weer ontzettend veel meegemaakt, David.
    Pas goed op jezelf! Heel veel liefs, mam.

• 04 Juni 2014 - 13:51

Theo:

Ik heb op het moment nogal veel tijd om te lezen....... dus is het leuk om drie van die flinke, mooie verslagen voorgeschoteld te krijgen. Geweldig jongen! Mooi dat je al die culturele bijzonderheden ook mee pakt, bijv. dat van die monniken leek me erg indrukwekkend. Afgelopen zaterdag hebben we gelukkig ook fijn samen gebeld. Fijne tijd in Vietnam!! Liefs pap

• 15 Juni 2014 - 13:47

Pauline:

Hoi David,

Wat leuk om je verslagen te lezen. Wij zijn ook in Laos en Thailand geweest en herkennen een aantallen plekken die je beschrijft.
    Geweldige dingen maak je mee!
    Ik krijg meteen weer zin om terug te gaan.
    Vietnam vond ik ook erg mooi!

Geniet nog een aantal weken.

Groetjes van Pauline

• 27 Juni 2014 - 23:19

Karin:

Hi David, wat een te gekke belevenissen die jij meemaakt!!! Super dat je dat doet. Dat pakt niemand je af. Geniet, ontmoet leuke mensen en maak veel foto's. Groetjes de overburen.